piątek, 13 stycznia 2017

Teczka mnożenia zamiast tabliczki, czyli jak nauczyć dziecko matematyki


Sporo w tym roku szkolnym pracujemy i będziemy pracować, zbierając wiedzę w formie lapbooków.
I ze starszymi, i z młodszymi. W najbliższym czasie postaram się pokazać efekty naszej pracy też tu, na blogu.
Dziś prezentuję może nie do końca lapbook, ale teczkę inspirowaną tą formą pracy, którą przygotowałam drugoklasistce do nauki tabliczki mnożenia. Sama nudna tabelka nie pojawia się jednak w naszej teczce. Zamiast niej jest mnóstwo okienek do otwierania, pociąg, dom, jabłoń, a nawet regał z książkami. Wszystko po to, by umilić to jakże przydatne później, lecz niekiedy monotonne i trudne ćwiczenie.
W dodatku wszystko zgodnie z montessoriańską zasadą samokorekty własnej pracy, dzięki czemu nauka może odbywać się samodzielnie.


Mnożenie przez 1
Wycięłam z brystolu 10 jedynek, a w każdej zrobiłam dziurkę dziurkaczem i związałam tasiemką. Na górze zapisałam działanie, wynik znajduje się na drugiej stronie cyfry.
 

Mnożenie przez 2
Wycięłam z brystolu 10 pasków o tej samej szerokości, ale o różnej długości (każdy jest o 2 cm dłuższy od poprzedniego). Spięłam je na górze zszywaczem, najdłuższy przykleiłam do teczki. 
Mnożenie przez 3
Z niebieskiego brystolu zrobiłam dom, zginając go w dwóch miejscach, jak do lapbooka. Powstałe w ten sposób "drzwiczki" przecięłam, tworząc 10 okienek. Dach dokleiłam już na teczce.
 
Mnożenie przez 4
Wycięłam 2 kwiatki. Na każdym płatku napisałam działanie, odpowiedź w środku.

Mnożenie przez 5
Wycięłam 3 koła, w tym jedno mniejsze od pozostałych, które umieściłam w środku. W jednym z większych kół wycięłam trójkąt. Spięłam wszystko drucikiem kreatywnym. Na środkowym umieściłam działania, każde w innym kolorze mazaka. Na dolnym kole zapisałam wynik takim samym kolorem mazaka jak działanie.

Mnożenie przez 6
Powstał pociąg. W lokomotywie otwierane okienko maszynisty zawiera odpowiedź na 6x2, a w kominie ukryty jest wynik 6x1. Wystarczy pociągnąć za dym, a ukaże się odpowiedź. Pozostałe wyniki jadą w wagonach ;-)

 
Mnożenie przez 7
Na regale z książkami, między "Karolcią", "Muminkami", a "Dziećmi z Bullerbyn" są książeczki z działaniami. Można zajrzeć do środka, żeby poznać wynik mnożenia.

Mnożenie przez 8
Na jabłoni rosną iloczynowe jabłka, pod nimi ukryte są wyniki.
Mnożenie przez 9
Znacie ten sposób? Nie mogło go zabraknąć.
Mnożenie przez 10
Jesienne listki wiatr rozwiał po teczce. Na szczęście wyniki (w tych samych kolorach, co działania) bezpiecznie leżą w koszyczku.

Jak pewnie zauważyliście, im wyższe cyfry (a raczej im trudniejsze mnożenie), tym bardziej wymyślne pomysły. To specjalnie, z oczywistych powodów :-)

Przyznaję, jestem dumna z tej teczki. W dodatku sprawdziła się fenomenalnie, więc bardzo polecam zrobienie jej własnym dzieciom. Wycinanie zajęło co prawda trochę czasu, ale biorąc pod uwagę, jak miękko poszła nauka mnożenia z takim materiałem, uważam że naprawdę warto!



3 komentarze:

tygrysimy pisze...

Pomysłowa ta teczka. Sporo wysiłku i czasu Cię kosztowała, ale co tam... efekt z pewnością murowany. Gdybym ja lata temu dysponowała taką pomocą ni dostałabym 2 z tabliczki mnożenia :)

mamozrobtosamo pisze...

Też bym chciała mieć taką teczkę w dzieciństwie. Nauka z nią - jak na razie - idzie bezboleśnie i gładko ;-) Myślę więc sobie, że ten czas, który spędziłam nad jej zrobieniem, zaoszczędzimy teraz w trakcie nauki. Nie mówiąc o nerwach!:)

Anonimowy pisze...

Teczka rewelacyjna. Zrobię na zajęciach z moimi urwisami - drugoklasistami.
Dziękuję za inspirację.
Pozdrawiam.
Beata

Prześlij komentarz

 

(c)2009 Mamo, ZRÓB TO SAMo. Based in Wordpress by wpthemesfree Created by Templates for Blogger