niedziela, 26 marca 2017

Interaktywny alfabet

Wiem, że są różne podejścia do edukacji małych dzieci. Ja nie mam nic przeciwko podsuwaniu maluchom edukacyjnych zabaw, żeby spokojnie, na luzie, w formie zabawy oswajały się z kształtem literek, cyferkami. U nas to wyglądało tak, że zaczęłam proponować Starszemu Bratu takie zabawy, gdy miał ok. 2 lata i zajmowało to jakieś od 2 do 5 minut dziennie, a przecież nie robiliśmy tego codziennie. Dzięki temu teraz, gdy ma ponad 4 lata, zna w zasadzie wszystkie literki i liczy prawie do 20 i nauczył się tego niepostrzeżenie.
Dla niego i jego koleżanki przygotowałam teraz pierwszy zeszyt szkolny z prawdziwego zdarzenia ;-)
Korzystają z niego, gdy uczę starszą siostrę koleżanki. Jest klasa, jest nauka, musi być więc zeszyt!
Jest formatu A4 i zawiera w tym momencie 5 interaktywnych zadań związanych z konkretną literką. Na tym etapie chodzi o to, żeby dzieci po prostu rozpoznawały te literki, znały ich kształty (pisane różnymi czcionkami), dźwięki, a nie je pisały. Taki etap wstępny przed rzeczywistą nauką pisania i czytania.
Tak to wygląda:

Po lewej stronie są 2 duże litery do kolorowania, wyklejania naklejkami, plasteliną, taśmami i różnymi innymi materiałami.
Niżej zabawa w detektywa ;-)
Po prawej stronie są okienka z różnymi obrazkami zaczynającymi się na daną literkę, a pod oknami napisane przez mnie te słowa. Dziecko, jeśli chce, może zapisać pierwszą literę.
Obok zadanie na sortowanie dużych i małych liter napisanych różnymi czcionkami.

Koleżanka, choć nie zna liter, chętnie je pisze ;-)
Od literki E pojawiło się więc na to ćwiczenie. Z kolei okazało się, że nie lubi zabaw z klejem, więc zamiast sortować, rysuje sama coś (kogoś) zaczynającego się na tę literę. 
Oprócz siebie (jej imię zaczyna się na F) w fioletowej sukience jest również naklejka z fioletową foką :)

 Tak wygląda gotowa strona na jutro (mój syn pozostał przy sortowanych literkach).

Korzystałam z materiałów dostępnych na:
superkid.pl
bajkidoczytania.pl
www.teacherspayteachers.com

3 komentarze:

tygrysimy pisze...

U nas na topie cyferki. Każdy mijany blok musi mieć odczytany numer. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zrobić taki zeszyt z matematyką.

Anonimowy pisze...

Czy pomoże mi Pani odnaleść stronę na której znajdę tą zabawę z wyszukiwaniem liter i zaznaczaniem?

mamozrobtosamo pisze...

@ Anonimowy: Jest to materiał płatny. Kupiłam go tu: https://www.teacherspayteachers.com/Product/Alphabet-Letter-Find-Upper-and-Lower-Case-Letters-900483
Ale w internecie można znaleźć podobne darmowe :)

Prześlij komentarz

 

(c)2009 Mamo, ZRÓB TO SAMo. Based in Wordpress by wpthemesfree Created by Templates for Blogger