sobota, 11 marca 2017

Katecheza Dobrego Pasterza: Mury Jerozolimy

Przygotowania do Wielkanocy to dobry czas na przedstawienie dzieciom miejsca wydarzeń historycznych z życia Jezusa. Za Katechezą Dobrego Pasterza zrobiłam plan Jerozolimy z zaznaczonymi miejscami, takimi jak Wieczernik, twierdza Antonia, dom Kajfasza, Ogród Oliwny, Golgota.
W związku z tym, że tę katechezę przeprowadzam w domu, dla moich dzieci (czasem też dla zaprzyjaźnionych) różni się ona od tej, która odbywa się w atrium. Materiały przygotowuję na ich oczach, czasem z ich pomocą, choć są jeszcze mali; zawsze jednak pojawia się pytanie: "Mamo, a co robisz? Po co to robisz?". Najpierw trzymałam to w tajemnicy, chcąc zostawić niespodziankę na czas katechezy, teraz częściej zaczynam opowiadać im wszystko już na tym etapie przygotowań, które czasem trwają tygodniami.
W przygotowaniu tego materiału bardzo pomógł mi syn. W zasadzie to on pokolorował całe mury na brystolu. Wierzę, że ten czas był dla niego równie ważną katechezą, jak ta, którą robimy razem.


Nasze mury jerozolimskie wyglądają tak:


 

Oto, jak je zrobiłam:
Najpierw na brystolu ustawiłam klocki.
Następnie odrysowałam je ołówkiem.
Dorysowałam rzekę, dokleiłam sadzawkę Siloe (to ten niebieski kwadrat w prawym dolnym rogu), pokolorowałam domy na żółto (większe z lewej strony rzeki, a mniejsze, gęściej umieszczone z prawej strony, żeby pokazać, że znajdowały się niżej i były zamieszkane przez biedniejszą ludność).
Później, razem z synem, pokolorowałam mury na czerwono, a Ogród Oliwny (zielony fragment z prawej strony) oraz Golgotę (w lewym górnym rogu) na zielono.

Życie Jezusa od początku było związane z Jerozolimą. Tu w świątyni jerozolimskiej Maryja z Józefem ofiarowali syna Bogu. Prezentację na ten temat można obejrzeć TUTAJ. Gdy miał 12 lat, Jezus po raz pierwszy pielgrzymował do tego miasta. Tu wreszcie odbyła się jego męka, śmierć i zmartwychwstanie.Chcemy więc wiedzieć, gdzie dokonały się te wszystkie wydarzenia.
Jerozolima była najważniejszym i największym miastem Ziemi Świętej. Była otoczona ze wszystkich stron murami. Najważniejszym miejscem była świątynia. Tu Jezus i wszyscy Żydzi się modlili.

Zanim Pan Jezus zmartwychwstał, spożył Ostatnią Wieczerzę w Wieczerniku.
Wybrałam klocek, który pokazuje, że miejsce wieczerzy było na piętrze. Przypomina ona kształtem większy drewniany model, którego używam do prezentacji Ostatniej Wieczerzy. Zdjęcia można obejrzeć TUTAJ.
Po Ostatniej Wieczerzy Pan Jezus i apostołowie odśpiewali hymn dziękczynny i udali się do Ogrodu Oliwnego. Kiedy Jezus modlił się w tym ogrodzie, przyszli żołnierze, aresztowali go i zaprowadzili  do domu Kajfasza, który był najwyższym kapłanem. Potem zaprowadzono Jezusa do Piłata, który był rzymskim namiestnikiem i mieszkał w fortecy, która nazywała się twierdza Antonia.
On wysłał Jezusa do Heroda.
 Herod odesłał Go z powrotem do Piłata i ten kazał Go ukrzyżować na Górze Kalwarii.
Krzyż zrobił mój mąż z dwóch listewek. Ze starej kartki papieru zwiniętej w kulkę, owiniętej najpierw taśmą papierową, która nadała kształt góry, a następnie taśmą dwustronną, do której przykleiłam sztuczny mech, zrobiłam Kalwarię.

Ciało Jezusa złożono w grobie blisko góry. Wiemy, że wczesnym rankiem trzy dni po śmierci Jezusa, kobiety szły do Jego grobu, by namaścić ciało Pana, zobaczyły otwarty grób i usłyszały, że Jezus żyje, że zmartwychwstał. Na znak tego, że Pan Jezus zwyciężył śmierć, zapalamy świecę i kładziemy obok góry i grobu. Posłuchajmy, jak to było.
(Czytam fragment  z Łk 24,5).







3 komentarze:

tygrysimy pisze...

Ciągle trudno mi się zabrać z KDP, a patrząc chociażby na Twój wpis, wiedzę jak czasochłonne jest przygotowanie pomocy.

mamozrobtosamo pisze...

Fakt, trochę to trwa. Najdłużej zajmuje mi proces myślowy co zrobić (żeby jak najmniej się napracować) i jak. Gdy już wpadnę na pomysł (mury z klocków, makieta z brystolu!), reszta idzie szybciej. Jak pisałam, robię dużą część materiałów przy dzieciach, wtedy mniej odczuwam, że pochłania to tyle "mojego" wolnego czasu. A może zainteresuje Cię coś mniej czasochłonnego, np. Biblia dla dzieci, która nam się świetnie sprawdza w każdą niedzielę. Właśnie skończyliśmy 1. zeszyt i planuję nagrać filmik, żeby pokazać, jak to wygląda.

Anonimowy pisze...

Witam. Można wiedzieć skąd klocki? :)
Dziękuję za pomysły!

Prześlij komentarz

 

(c)2009 Mamo, ZRÓB TO SAMo. Based in Wordpress by wpthemesfree Created by Templates for Blogger