poniedziałek, 20 marca 2017

Lapbook o "Doktorze Dolittle", czyli o nauce pisania

Jak zachęcić dziecko do pisania? Co zrobić, by próbowało pisać, choć tego nie lubi, bo trudne, bo brzydko wychodzi, bo po co. No właśnie. Nie wiem. Ale w tym jednym przypadku sprawdziło mi się zrobienie lapbboka z lektury, którą właśnie czytałyśmy - "Doktora Dollitle i jego zwierząt" i polecam. Może komuś ten pomysł się przyda.

W lapbooku tym znajdują się miniksiążeczki - jedna na jeden rozdział. W nich znajdują się pytania dotyczące przeczytanej części książki. Tym sposobem ćwiczymy również czytanie/słuchanie ze zrozumieniem. Ważne, żeby pytania były otwarte, tzn. nie zaczynały się od: "Czy". Dzięki temu napisana odpowiedź będzie bardziej rozbudowana niż tylko: "Tak" lub "Nie".
Pomysł zaczerpnęłam z sieci i wykorzystałam również do pracy ze starszymi dziećmi. Napiszę o tym więcej w następnym poście.
 Rozdziałów w książce jest 20, więc nasz lapbook jest podwójny, żeby zmieściły się wszystkie książeczki.

 Tak wygląda druga okładka.
Książeczki wymyślałam sama. Pytania do tekstu również. Jeśli ktoś byłby nimi zainteresowany, proszę o adres mejlowy w komentarzu. Jedynie kolorowanki ściągnęłam z superkid.pl.
Jak pisałam wyżej, pomysł ten z mojego punktu widzenia okazał się dużym sukcesem - Ktoś, kto reagował histerycznie na sam dźwięk słowa: "zapisz", napisał 20 zdań! Bez problemu i większego oporu!

Do tej lektury zrobiłam także podsumowujący raport w kształcie Afryki. Wklejone na końcu zeszytu raporty zawierają zawsze takie informacje jak: tytuł, nazwisko autora, bohaterowie, ocena książki, a poza tym za każdym razem inne, poszerzające wiedzę teoretyczno-literacką: tym razem wstępniak do budowania planu i tworzenia streszczeń, czyli "początek", "środek" i "koniec". I dodatkowa okazja do pisania ;-)


Oto pytania do tekstu, które znalazły się w lapbooku:

1. Puddleby
Kim z zawodu był Jan Dollitle?

2. Mowa zwierząt
Kto nauczył doktora języka zwierząt?

3. Nowe kłopoty pieniężne
Jakie dwa nowe zwierzęta pojawiły się w domu dra Dollitle?

4. Wezwanie z Afryki
Czym dr Dollitle popłynął do Afryki?

5. Wielka podróż
 Kim okazał się ślepy pasażer?

6. Polinezja i król
Jak nazywał się afrykański książę?

7. Małpi most
Jak nazywała się małpka, która zaprowadziła doktora do krainy małp?

8. Przywódca lwów
Kto namówił króla zwierząt, by pomógł doktorowi?

9. Narada małp
Jaki prezent ofiarowały zwierzęta doktorowi?

10. Czarny książę
Gdzie trafił doktor?

11. Najrzadsze zwierzę
Z jakim innym zwierzęciem spokrewniony był dwugłowiec?

12. Medycyna i czarnoksięstwo
Jaki kolor oczu chciał mieć książę?

13. Ostrzeżenie szczurów
Czym miał się zająć pirat Ben Ali w zamian za uratowanie życia?

14. Czerwone żagle i błękitne skrzydełka
Do kogo należał statek z czerwonym żaglem?

15. Tu-Tu podsłuchuje
Kto ukryty był za drzwiami kajuty?

16. Plotkarki oceanu
Jaki kolor włosów miał wujek chłopca?

17. Pogłoski
Jaka rzecz (należąca do rybaka) pomogła Jipowi wpaść na trop zaginionego?

18. Skała
Co robił rudowłosy człowiek, gdy odnaleźli go nasi bohaterowie?

19. Ojczyste miasteczko rybaka
Kto czekał na powrót rybaka i chłopca?

20. Z powrotem w domu
Co zrobił doktor, zanim wrócił do Puddleby?

A także zdjęcia miniksiążeczek do poszczególnych rozdziałów:














Książeczki rysowałam sama i żałuję, że nie mam ich w formie elektronicznej, by móc się nimi podzielić. Zdjęcia muszą wystarczyć. Kolorowane były przez moją uczennicę.





14 komentarze:

Anonimowy pisze...

Witam, mogłabym prosić o miniksiążeczki i pytania na maila? weronika.mosinska@gmail.com

Będę niezmiernie wdzięczna! :)
Pozdrawiam W.M.

Sara pisze...

sent you a pm wanting the lapbook and mini books and questions or whatever you have

Daria pisze...

darrrenka89@gmail.com

Unknown pisze...

Witam. Super pomysł. Czy ja również mogę poprosić o przesłanie książeczek i pytań na maila?
aniagaje@wp.pl.

eda-1 pisze...

Wspaniały ten lapbook! I ja proszę o materiały do niego ester1975@o2.pl

Unknown pisze...

Jeśli mogę to czy i ja mogłabym prosić o przesłanie lapbooka. Dziękuję

Unknown pisze...

Witam czy mogę prosić o przesłanie materiałów. Dziękuję

Anonimowy pisze...

Witam mogę prosić o materiały k_zalewska2@wp.pl

Martyna pisze...

Poproszę o materiały mumineczka666@amorki.pl. ps świetny lapbook my dopiero zaczynamy wiec okaże się co nam z tego wyjdzie ;)

Anonimowy pisze...

Dzień dobry, wspaniały pomysł. Czy również mogłabym prosić o materiały na mojego mejla dominika.kozlak@gmail.com

Ela pisze...

dzień dobry ,czy mogę poprosić o materiały? ela.zachacharska@gmail.com

Anonimowy pisze...

Dzień dobry, bardzo podoba mi się ten lapbook, czy moge prosić o materiały na meila - maryniajb@wp.pl

Anonimowy pisze...

Dzień dobry, czy mogę prosić o materiały na maila mmilewska@sp1siewierz.pl

Anonimowy pisze...

Wspaniałe rozwiązanie na opracowanie lektury, czy mogłabym prosić o wszelkie materiały do tej lektury. Gratuluję wspaniałej kreatywności i pomysłowości. Z góry dziekuje za przesłanie, pozdrawiam, Anna marcelina9822@wp.pl

Prześlij komentarz

 

(c)2009 Mamo, ZRÓB TO SAMo. Based in Wordpress by wpthemesfree Created by Templates for Blogger